99/09/27 | اختتامیه همایش (مجازی) علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری

به دو دلیل مهم لازم است در ساحت حکمرانی و مدیریت کلان جامعه علاوه بر استمداد از فقه، به بهره برداری و استمداد از علوم انسانی معطوف به عرصه زندگی باشیم...

سخنرانی در نشست علمی | دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) | 99/08/29

چرا اصل هادی در حرکت اجتماعی و مدیریت کلان جامعه باید عدالت اجتماعی باشد؟ اگر می خواهیم به عدالت عطف توجه کنیم، چرا اصرار بورزیم که حتماً یک نظریه عدالت جامعی داشته باشیم؟ حال آیا نظریه پردازی عدالت فعالیتی صرفاً فقهی و حقوقی است؟ مخاطب نظریه عدالت چه کسی است؟ نظریه عدالت هم وجه انتقادی و هم وجه اصلاحی و ترمیمی دارد. در فقه امامیه، عدالت پژوهی چه جایگاهی دارد؟ فقه سیاسی بخشی از فقه است و موضوع مطالعه اش موضوعات سیاسی است و البته از حیث منابع و روش، با دیگر بخش های فقه تفاوتی ندارد اما موضوعاتش سیاسی است.

آغاز سال تحصیلی 1400-1399 | دانشگاه امام صادق(علیه السلام)| 99/06/29

ارزشیابی و ارزیابی میزان ارزشمندی موسسه های تجاری، صنعتی و اقتصادی بسیار روشن است و با شاخص های مشخصی، میزان تولید، فروش، سود حاصل از درآمد، طرح های توسعه کمی و قدرت تسخیر بازار ارزیابی می شود اما در مورد موسسه های علمی، فرهنگی و نهادها و مراکزی که فعالیت فرهنگی و علمی انجام می دهند، مسأله ارزیابی و تعیین میزان ارزشمندی و اثر گذاری فعالیت ها به غایت دشوار می شود. عموماً در محیط های علمی کشور مسأله تولید محتوای دانشی که در قالب پایان نامه ها و تحقیقات فردی هیأت علمی است از دو آسیب خاص رنج می برد؛ 1) تشتت و پراکندگی موضوعات ...

اختتامیه همایش «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» | قم 99/07/03

مفاهیم دو دسته هستند؛ مفاهیمی که ذاتاً ارزشی هستند و بار معنایی مثبت دارند مانند مفهوم عدالت، صداقت و ایثار. دسته دوم مفاهیمی هستند که به لحاظ ذاتی خود مفهوم بما هو مفهوم بار ارزشی مثبت ندارند. کنش ها و پدیده های اجتماعی هم تفسیر پذیر هستند و هم داوری پذیر. عقلانیت قرآنی دو رکن دارد؛ 1) رکن بینشی 2) رکن ارزشی؛ عقلانیت نهفته در پس مقاومت ایمانی و قرآنی باید تبیین و منقح شود و همچنین باید در بستر اجتماع برای لایه های مختلف اجتماع موجه شود...

سخنرانی در حسینیه مجازی شفقنا | 99/06/05

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استاد احمد واعظی به نقل از شفقناقم، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در سخنانی ضمن تسلیت شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایشان در حسینیه مجازی شفقنا بیان داشت:

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | 98/11/19

هر گونه افزایش حجم نقدینگی، چه در غالب افزایش پول رایج و حجم اسکناس، چه از طریق تسهیلات، اعتبارات بانکی و تعهداتی که دولت برای خود ایجاد می کند، از مصادیق خلق پول می باشند. خلق پول که در ایران اتفاق می افتد و مصادیق آن نیز وجود دارد. آیا این مصادیق معنون به عنوان ظلم و بی عدالتی می شود یا خیر؟ کشش ادله شرعی آمره به عدل و ناهی از ظلم، در این بحث چیست؟

در نشستی با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشورهای عربی | 98/10/05

یکی از مسائل جدی که وجود دارد و لازم است به عنوان افرادی که در وضعیت هویت دینی مسلمانان و وضعیت کنونی جهان اسلام تفکر می کنیم، به آن توجه داشته باشیم این است که چگونه می توانیم هویت اسلامی را در جهان کنونی حفظ کنیم و آینده روشن تری را برای دین و دینداری رقم بزنیم.

مشهد مقدس | 98/09

بحث علم دینی بسیار مبتلا به کثرت نگاه و تلقی است که بعضاً چه از ناحیه مدافعان و چه از ناحیه مخالفان، با سوء فهم و برداشت روبرو است.

افتتاحیه پنجمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی | 98/05/13

تمدن یک وجه سخت افزاری و یک وجه نرم افزاری دارد. نکته ای که معمولاً از آن غفلت می شود، نقش عظیمی است که علوم انسانی می توانند در مسأله تمدن ایفا کنند اگر ما می خواهیم پیشرفت اسلامی، گفتمان انقلاب اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی را در داشتن یک جامعه عادلانه عاری از فساد، معنویت گرا و وفق ارزش های اسلامی داشته باشیم، یکی از ابزارهای بسیار مهم آن شکوفائی علوم انسانی اسلامی است. برای رشد، پیشرفت و حمایت از علوم انسانی، احتیاج به خودآگاهی معرفتی در قالب چهار مورد می باشد؛

همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش | 98/02/05

یکی از ملاحظات ضروری در نظام آموزشی چه حوزوی، چه آموزش و پرورش و چه در نظام دانشگاهی این است که جامعه علمی، نظام آموزشی و جوانان ما مطلع شوند که بسیاری از این برداشت ها، تحلیل ها و تبیین ها، علمی به معنای دقیق کلمه نیست بلکه فرآروی از علم است. طبعاً در فضای دبیرستان، دبستان و فضای آموزش و پرورش انتظار تولید دانش نمی رود اما این حقیقت را باید در نظر گرفت که زیر ساخت روحیه ی علمی، کاوشگری و ارزش بودن علم و دانش در سنین کودکی و محیط های آموزش و پرورش حاصل می شود.