اختتامیه نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی | قم 97/11/11

مسئله احیای تمدن نوین اسلامی، فهرستی از مسائل و مباحث را با خود به همراه دارد که می‌تواند موضوع تأمل و گفتگوی جدی باشد. اگر بخواهیم ‌‌این فهرست مسائل و مباحثی که حول احیای تمدن نوین اسلامی ‌شکل می‌گیرد را طبقه بندی کنیم، در چهار محور اصلی حائز اهمیت است

نشست مسجد پایگاه اخوت جهان اسلام | بندرعباس 97/11/04

قدرت اصلی جمهوری اسلامی و انقلاب در گفتمان انقلاب اسلامی نهفته است که از آن می‌توان به قدرت معنایی، در مقابل قدرت سخت (hard power) تعبیر کرد. بسیاری از کشورها قدرت سخت مانند قدرت نظامی یا اقتصادی بالایی دارند اما قدرت نرم و معنایی که محتوای آن جان‌ها را تسخیر می‌کند و یک محتوای برجسته و قابل توجه می‌باشد، گفتمان انقلاب اسلامی است.

حوزه علمیه، انقلاب اسلامی و تمدن سازی جهانی | بجنورد 97/10/27

انقلاب اسلامی ایران حرکت همه جانبه ی مردمی بود و تصور نشود که تنها روحانیت یا اقشار متدینین خاص، پای انقلاب بوده اند. هنر حضرت امام(ره) بود که چنان فضا را مدیریت کردند که به طور طبیعی همگان سردمداری، پیشوایی و زعامت را نسبت به انقلاب پذیرفته بودند. روح حاکم بر انقلاب اسلامی، روح دینی و معنوی بود.

دوره دانش افزایی ولایت فقیه | مشهد مقدس | 97/10/20

تبلور انقلاب اسلامی ایران در قالب یک نظام سیاسی به نام «جمهوری اسلامی»، در قانون اساسی ما منعکس می‌باشد. در این نظام سیاسی حاکمیت الهی در کنار حاکمیت مردم به رسمیت شناخته می‌شود و ولایت فقیه به عنوان نمود حاکمیت الهی و اینکه یک مجتهد عادل جامع الشرایط، زمان شناس، مدیر و مدبر در رأس این نظام سیاسی قرار بگیرد، باعث می‌شود که این نظام سیاسی (مدل حکومتی و کلان نظریه‌ی سیاسی) یک امر نو پدید در فضای اندیشه سیاسی و نظریه پردازی سیاسی تلقی شود.

رونمایی از یادنامه مرحوم آیت الله واعظ زاده(ره) – مشهد مقدس | 97/09/29

بسم الله الرحمن الرحیم

و الصلاه و السلام علی سیدنا محمد(ص) و آله الطیبین الطاهرین المعصومین(س)

در آغاز سخن خداوند متعال را شاکرم که فرصت و توفیق داد در این شب عزیز إن شاء الله یک جلسه‌ی علمی در محضر عزیزان داشته باشیم و هم یاد و خاطره‌ی بزرگ مردی (مرحوم آیت الله واعظ زاده(ره)) را که مجاهدت‌های علمی و روشن‌بینی‌های فراوانی داشت را گرامی بداریم و از اثر فاخری که تهیه شده، إن شاء الله رونمایی کنیم.

خوانش آن مرحوم (آیت الله واعظ زاده(ره)) از مجموعه‌ی آموزه‌های دینی، خوانش تمدن اسلامی بود، یعنی قرائت ایشان از دین، یک قرائت تمدنی بود. خوب است در این مجلس راجع به این بحث کنیم که قرائت و خوانش تمدنی از دین به چه معناست؟ اقتضائات آن چیست؟ یکی از نقیصه‌ها و مشکلات در بحث‌های مربوط به فرهنگ، تمدن، علم و... مرزبندی بین آنهاست. یعنی در فرهنگ شناسی و تمدن شناسی این بحث وجود دارد که مثلاً مرز بین تمدن با فرهنگ چیست؟ (زیرا آنها قدری متداخل هستند) یا مثلاً علم در کجا قرار می‌گیرد؟ آیا علم جزء تمدن یا بیرون از آن قلمداد می‌شود؟ رابطه تمدن با فرهنگ چیست؟

دانشگاه پیام نور تهران | 97/9/5

بسم الله الرحمن الرحیم

و الصلاه و السلام علی سیدنا محمد(ص) و آله الطیبین الطاهرین المعصومین(س)

قریب 200 سال است که مسائل فکری، اجتماعی و سیاسی جهان اسلام متأثر از یک چالش اساسی می‌باشد و آن چالش سنت و مدرنیته است. زمانی که جهان اسلام، آرام آرام با مدنیّت معاصر غربی مواجه شد، این مواجهه و آشنایی در سطوح و لایه‌های مختلف، بصورت سامان یافته نبود. در ابتدا بازرگانان، ایلچی‌ها و سفیران کم کم با افکار آنها آشنا شدند، سپس عده‌ای برای تحصیل به آنجا مهاجرت کردند و عده‌ای دیگر با گذشت زمان با درون مایه‌های علمی و فکری آنها آشنا شدند؛ بخشی از آشنایی هم به شکل خشونت آمیز صورت گرفت یعنی اشغال بعضی از مناطق یا آن چهره‌ی استعماری غرب؛ به هر جهت با هر طرق مختلفی که این مواجهه صورت گرفته باشد، قریب 200 سال با چالش بین سنت و مدرنیته و آنچه که رهاورد مدرنیته معاصر غربی است، روبرو هستیم؛ چالش‌هایی در حوزه‌ی فکر و اندیشه، نظام اجتماعی، علم، تکنولوژی و همچنین ناسازگاری‌هایی که کلیت مدنیّت معاصر غربی با باور داشت‌ها، سبک زندگی و وجوه مختلفی که جوامع اسلامی با آن شکل گرفته‌اند، دارد.

تحلیل و بررسی نظریه عدالت علامه طباطبائی | 1 آذرماه 97

بسم الله الرحمن الرحیم

مطالبی که مرحوم علامه طباطبائی(ره) در رابطه با تشریع بیان کرده‌اند، مباحثی را بدنبال دارد، به طور مثال همان دو استدلال اشعری‌ها که می‌گوید: چون روایت داریم (أخبرنا)، لذا خدا این کارها را نمی‌کند یعنی اهل خیر را مجازات نمی‌کند و اهل شر را ثواب نمی‌دهد، یا مثلاً مرحوم علامه(ره) طبق همان مطلبی که در جلد 6 المیزان مطرح می‌کند: اطمینان داریم که خداوند چنین نخواهد کرد و اهل صالحین را مجازات نخواهد کرد، چون خبر و وعده داده است که صالحان را ثواب و خاطئین را وعید به جهنم داده است.

اگر بحث مبدأ عدالت (در رابطه با حق تعالی) به صفات جمالیه حضرت حق مثل حکمت، رجوع نکند و از طرفی بخواهیم آنگونه که حکمای ما بحث کرده‌‌اند و همچنین به روش اشعری‌ها این بحث را ادامه دهیم، سوال خیلی روشنی مطرح می‌شود؛ از کجا اطمینان حاصل می‌شود که به این وعده و وعیدها عمل خواهد شد و چه کسی آنها را بیان کرده است؟

تحلیل و بررسی نظریه عدالت علامه طباطبائی(ره)/ 1 آذرماه 97

بسم الله الرحمن الرحیم

و الصلاه و السلام علی سیدنا محمد(ص) و آله الطیبین الطاهرین المعصومین(س)

ایام ولادت با سعادت رسول گرامی ‌اسلام(ص) و رئیس مذهب شیعه، امام صادق(ع) را خدمت همه عزیزان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم إن‌شاءالله از نورانیت این ایام که منتسب به این بزرگواران است، بهره مند شویم. به روح بلند مرحوم علامه طباطبایی(ره) که 24 آبان روز وفات ایشان است، درود می‌فرستیم. از نشانه بزرگی این مرد، آنکه هنوز بعد از گذشت 40 سال از سفره‌ی علمی ‌ایشان مستغنی نیستیم و از زحمات علمی ‌ایشان بهره می‌بریم. إن شاء الله حوزه‌های علمیه، گام‌های مؤثرتر‌ی در عرصه‌هایی که این مرد بزرگ اقدامات و تلاش‌های علمی ‌قابل تقدیری انجام داد، بردارند.

مباحث مرحوم علامه طباطبایی(ره) ابعاد مختلفی دارد.‌ یکی از مباحث، راجع به ادراکات اعتباری، اعتبار استخدام، باید و نباید، حسن و قبح و ضرورت تشکیل جامعه، همچنین اعتباری بودن عدالت بر حسب استخدام‌گری انسان و... است که در مقاله‌ی اعتباریات و بعضی از مواضع المیزان نوشته شده است. برخی از بزرگان به این مباحث خدشه وارد کرده‌ و پیامدهایی منفی بر این نظر، مترتب دانستنه‌اند و عنوان کرده‌اند؛ اگر خاستگاه و منشأ گزاره‌های مشتمل بر باید و نباید، حسن و قبح و عدالت را اعتبار بدانیم، باعث می‌شود تا پایه‌های اخلاق سست شود. نظیر آنچه که در صناعات خمس درباره‌ی قضایای مشهور گفته می‌شود: لا واقع لها الا الشهره، برای او شهرت دیگر اساسی ندارد؛ پس پایه گزاره‌های اخلاقی روی اعتبار بنا شده است.

همایش تجلیل از چهره‌های برتر تبلیغ جنوب شرق کشور/مهرماه97

بسم الله الرحمن الرحیم

و الصلاه و السلام علی سیدنا محمد(ص) و آله الطیبین الطاهرین المعصومین(س)

لازم است همه ما شاکر خداوند متعال باشیم که عمر ما را برقرار کرد، تا یک محرم دیگر را درک کنیم. حقیقتاً مکتب و عاشورای حسینی برای خود ما مبلغان هم فرصتی است. بنده خود که توفیق پیدا می‌کنم (الحمدلله از سالیان دور طلبگی تا به حال محروم نبودم و دهه محرم را تبلیغ رفته‌ام)، همیشه گفته ام در درجه اول برای خود ما مبلغین و طلبه ها فرصتی است که خود در زلال عاشورا و در مواجه با مکتب حسینی، نکته بیاموزیم و درس بگیریم. باید به دلیل این نعمت عظما از خداوند متعال شکرگزار باشیم که برای ما امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و شهدای کربلا را قرار داد که بر تارک تاریخ بدرخشند و نورافشانی کنند.

انسان در سرتاسر جهان صحنه‌هایی را می‌بیند، هرچه می‌گذرد این نورحسینی، اخلاص حسینی و همچنین اصحاب امام حسین(ع)، قلوب را فتح می‌کنند.

یکی از رسالت های هر مبلغ دین، معرفی حق و شناساندن باطل است. مبلغ، رسالت های متعددی دارد. در واقع کار تبلیغی ابعاد مختلفی دارد. یکی از ابعادی که می خواهم مختصری در ارتباط با آن صحبت کنم، بحث حق نمایی و باطل شناسی است،

سخنرانی در مراسم بزرگداشت دائره المعارف قرآن کریم/ آبان97

بسم الله الرحمن الرحیم

و الصلاه و السلام علی سیدنا محمد(ص) و آله الطیبین الطاهرین المعصومین(س)

خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه عزیزانی که برای امر خطیر در خدمت قرآن بودن و کار سترگی که در پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی، پس از سال ها ممارست علمی به انجام رساندند، البته این دایرة المعارف قرآن کریم که امروز از جلد پانزدهم آن رونمایی می شود، اتمام کار نیست و إن شاء الله ادامه خواهد داشت، گمان ما این است که إن شاء الله این دایرة المعارف قریب سی جلد شود.

اصلی ترین منبع معرفت دینی ما قرآن کریم است و اگر رسول گرامی اسلام می‌فرمایند: «إنِّی تارکٌ فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی»، برای خود اهل بیت و خود رسول الله، منبع معرفت و معارف الهی، قرآن است. آنچه که در احادیث ما از معارف حقه الهی، شریعت، آداب و اخلاق اسلامی متجلی است، همه برگرفته از مشکات وحی است. از اصلی‌ترین رسالت‌های حوزه‌های علمیه، پرداختن به قرآن و استخراج معارف بلند قرآنی است.