سلسله نشست های فصل تحول؛ گفتمان عدالت و معنویت | قم | 1400/10/30

استقرار عدالت در جامعه فرهنگ‌پیچ است؛ هر چه عدالت در جامعه گسترده‌تر باشد، زمینه ارتقای معنویت بیشتر فراهم می‌شود و رابطه عدالت و معنویت رابطه ای دوسویه است.

1400/08/14 | نشستی با حضور دبیران اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا

موفقیت جمهوری اسلامی در جنبه ایجابیِ مبارزه با استکبار جهانی را لازمه به زانو آمدن استکبار در برابر انقلاب دانست و گفت: روزی استکبار جهانی در مقابل این انقلاب و این ملت رشید به زانو در خواهد آمد که ما در آن جنبه ایجابی هم موفق شویم و با صِرف مبارزه سلبی منهای مبارزه ایجابی این اتفاق نخواهد افتاد.

اصفهان | مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله حسن زاده آملی(ره) | 1400/07/08

علامه حسن زاده آملی رسالتی مسلط به کتب اصلی دانش‌های مختلف اسلامی و دایره‌المعارف متحرک نسبت به شاخه‌های مختلف معارف اسلامی بود.

اختتامیه همایش «بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام» | قم 99/12/18

نیروی انسانی کارآمد، حُسن عملکرد دستگاه های متولی امر ارتباطات بین المللی و غنای محتوای تعامل، از جمله ابعاد رسالت حوزه و روحانیت در تعاملات بین المللی با جهان اسلام است.

افتتاحیه همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت | پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | 99/12/12

شاید برخی فردیت های تک وجهی بتواند مبنای چینش عرصه زندگی قرار بگیرد، اما جاودانگی نفس در قالب فردیت ترکیبی می تواند مبنا قرار بگیرد.

99/09/27 | اختتامیه همایش (مجازی) علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری

به دو دلیل مهم لازم است در ساحت حکمرانی و مدیریت کلان جامعه علاوه بر استمداد از فقه، به بهره برداری و استمداد از علوم انسانی معطوف به عرصه زندگی باشیم...

سخنرانی در نشست علمی | دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) | 99/08/29

چرا اصل هادی در حرکت اجتماعی و مدیریت کلان جامعه باید عدالت اجتماعی باشد؟ اگر می خواهیم به عدالت عطف توجه کنیم، چرا اصرار بورزیم که حتماً یک نظریه عدالت جامعی داشته باشیم؟ حال آیا نظریه پردازی عدالت فعالیتی صرفاً فقهی و حقوقی است؟ مخاطب نظریه عدالت چه کسی است؟ نظریه عدالت هم وجه انتقادی و هم وجه اصلاحی و ترمیمی دارد. در فقه امامیه، عدالت پژوهی چه جایگاهی دارد؟ فقه سیاسی بخشی از فقه است و موضوع مطالعه اش موضوعات سیاسی است و البته از حیث منابع و روش، با دیگر بخش های فقه تفاوتی ندارد اما موضوعاتش سیاسی است.

آغاز سال تحصیلی 1400-1399 | دانشگاه امام صادق(علیه السلام)| 99/06/29

ارزشیابی و ارزیابی میزان ارزشمندی موسسه های تجاری، صنعتی و اقتصادی بسیار روشن است و با شاخص های مشخصی، میزان تولید، فروش، سود حاصل از درآمد، طرح های توسعه کمی و قدرت تسخیر بازار ارزیابی می شود اما در مورد موسسه های علمی، فرهنگی و نهادها و مراکزی که فعالیت فرهنگی و علمی انجام می دهند، مسأله ارزیابی و تعیین میزان ارزشمندی و اثر گذاری فعالیت ها به غایت دشوار می شود. عموماً در محیط های علمی کشور مسأله تولید محتوای دانشی که در قالب پایان نامه ها و تحقیقات فردی هیأت علمی است از دو آسیب خاص رنج می برد؛ 1) تشتت و پراکندگی موضوعات ...

اختتامیه همایش «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» | قم 99/07/03

مفاهیم دو دسته هستند؛ مفاهیمی که ذاتاً ارزشی هستند و بار معنایی مثبت دارند مانند مفهوم عدالت، صداقت و ایثار. دسته دوم مفاهیمی هستند که به لحاظ ذاتی خود مفهوم بما هو مفهوم بار ارزشی مثبت ندارند. کنش ها و پدیده های اجتماعی هم تفسیر پذیر هستند و هم داوری پذیر. عقلانیت قرآنی دو رکن دارد؛ 1) رکن بینشی 2) رکن ارزشی؛ عقلانیت نهفته در پس مقاومت ایمانی و قرآنی باید تبیین و منقح شود و همچنین باید در بستر اجتماع برای لایه های مختلف اجتماع موجه شود...